“Kan prinsesser have downs syndrom?”

Anmeldelse

Når man får et handicappet barn, starter en følelsesmæssig proces med at erkende og acceptere de nye livsvilkår, man står overfor som familie. Det har Anette B. Arentsen skrevet en rigtig god og personlig bog om.

Bogen begynder, da Anette føder sit og sin mands første barn Sofie og kort efter får beskeden; Jeres datter har Downs syndrom og desuden en hjertefejl, som gør, at hun skal opereres. Bogen gennemgår kronologisk alt det, familien gennemgår i processen med at forstå og acceptere, at Sofie ikke er som andre børn og slutter tre år senere med en reflektion over de tanker og følelser, Anette har været igennem, gennem de tre år.

Noget af det jeg i høj grad genkendte fra mig selv var Anettes tanker omkring, den hun var, før Sofie blev født, og den hun er efter. “Gamle Anette” og “Nye Anette” som hun kalder sig selv. Den splittelse der er i, at man har været et glad og ubekymret menneske, til at bekymringer og sorg fylder så meget, at man næsten ikke kan kende sig selv. Heldigvis er også dette forhold noget, der udvikler sig:

“Hende (den “gamle” Anette red.), der tager livet let og griner meget. Hun er derinde sammen med den “nye” Anette, der er mere voksen, alvorlig og klog på livet, og de hører sammen nu.” (Citat fra bogen s. 78)

Selvom min søn har et andet handicap, og det faktiske forløb hos os har set meget anderledes ud, så genkendte jeg nærmest alle de følelser og tanker, Anette beskriver gennem bogen. Jeg måtte flere gange fælde en tåre, og når Anette i slutningen af bogen fortæller, at det at skrive bogen har fået hende til at gennemleve følelserne en gang mere, må jeg erkende, at det også har fået mig til at gennemleve nogle følelser om igen.

Noget af det som gør bogen meget inspirerende er, at kærligheden til Sofie og i familien skinner igennem alle de svære følelser. Og selvom det er en hård tid, der beskrives, så skriver Anette i slutningen af bogen: “Det har været en helt unik oplevelse at blive mor til Sofie”. For bogen beskriver netop oplevelsen fra den første kaotiske tid til afklaringen indtræffer, og Anette kan se, at det er noget helt unikt at være mor til netop Sofie.

En bog der helt klart er værd at læse for alle med handicappede børn og også deres pårørende pga. det gode indblik i de følelser, der er forbundet med at få et handicappet barn.

“Kan prinsesser have downs syndrom?” er udgivet af Turbine og kan bl.a. købes her.

2 thoughts on ““Kan prinsesser have downs syndrom?”